وزوزهای سوماتیک

وزوز سوماتیک چیست؟

۱۵ درصد افراد در عمر خود حداقل یک بار وزوز را تجربه کرده اند.

علت ها ی ایجاد کننده وزوز بسیار گسترده و متنوع می باشد مانند:

کم شنوایی ، ضربه ی صوتی و……..

somatosensory tinnitus

همچنین می تواند از علت های آن سیستم های حسی پیکری (somatosensory system) می باشد.

مطالعات نشان داده ۳۶ تا ۴۳ درصد افرادی که وزوز های subjective دارند، مبتلا به somatosensory tinnitus هستند.

از جمله وزوزهای سوماتیک ، وزوزهایی با منشا گردنی (cervical) و مفصل فکی-گیجگاهی (Temporo-mandibular Joint, TMJ ) هستند.

اطلاعات سیستم های گردنی و گیجگاهی فکی به وسیله ی نورون های آوران به مغز می رسد.

جسم سلولی این نورون ها در Dorsal root ganglia یا Trigeminal ganglia می باشد.

بعضی از این نورون های آوران به سیستم مرکزی شنوایی و به ویژه بیشتر به (Dorsal Cochlear Nucleus, DCN) می روند.

این ارتباطات باعث می شود سیستم حسی پیکری بر سیستم شنوایی تاثیر بگذارد.

سیستم حسی پیکری می تواند شدت و مشخصات وزوز را  بوسیله ی انقباض ناحیه ی گردن و ماهیچه ی فک تغییر دهند.

به نظر (Lenggath (2007  در تایید اهمیت این موضوع در تمام بیماران مبتلا به وزوز ها یsubjective باید نخاع گردنی و مفصل فکی-گیجگاهی بررسی شود.

وزوز های سوماتیک ناشی از اختلالات مفصل فکی-گیجگاهی معمولا به دلیل ارتباط نادرست فک فوقانی و تحتانی به وجود می آید

که باعث اختلالاتی از جمله دندان قروچه ، درد در ناحیه ی فک ، گوش درد ، درد در ناحیه ی گردن ، کمر درد و وزوز و … می شود.

اختلال در نحوه ی قرار گرفتن وضعیت فک و دندان به دلیل ژنتیکی ، ارثی ، بی توجهی در هنگام رشد دندان کودک می باشد.

همچنین ممکن است هنگام ارتودنسی ، ترمیم دندان با روکش و ایمپلنت و یا حین پر کردگی نادرست بدلیل تغییر ارتفاع فک و مفصل فکی-گیجگاهی به وجود آید.

تشخیص وزوزهای سوماتیک

تشخیص این اختلال بر عهده ی متخصص فک ودندان یا دندان پزشک می باشد

معولا این اختلال با تجویز گارد های دندانی (نایت گارد) یا راهکار های درمانی دیگر مرتفع می گردد.

درد در ناحیه ی گردن همراه با وزوز معمولا نشانه ی وزوز های سوماتیک با منشا گردنی می باشد.

برای بررسی های بیشتر باید به یک فیزیوتراپیست ارجاع شوند

تا با تست هایی همچون : Tigger Point Test  ، Manual Rotation Test و … به تشخیص درست برسیم.

زمانی که نتیجه مثبت بود،

با توجه به علت ایجاد کننده ، درمان موثر بر آن در نظر گرفته می شود.

یک نوع درمان وزوز های با منشا اختلالات مفصل فکی-گیجگاهی و اختلال مهره های گردن، “کرانیوساکرال “می باشد.

درمان به روش تراکم زدایی است که یک روش درمانی فیزیوتراپی است.

در این روش گره ها ی بافتی و اختلالات عصبی – عضلانی توسط مانور های دستی فیزیوتراپیست ها باز می شود ،

تا از ازدحام مایعات در نقاط خاصی از بدن جلوگیری شود.

تمرکز در این روش درمانی بر روی تقویت و حمایت از قدرت خود درمانی بدن است.

این روش درمانی، ساده و غیر تهاجمی است.

مانور های دستی درمانگر باعث برانگیختگی عضلانی می شود

و به بدن کمک می کند تا حالت تعادل خود را به صورت طبیعی تنظیم کرده و خود را بازسازی کند.

بر اساس موارد فوق توصیه می شود برای درمان وزوز های سوماتیک مشارکت تیمی متشکل از شنوایی شناس ، فیزیوتراپ ، متخصص فک ودندان یا دندان پزشک، نتایج بهتری را در بر خواهد داشت.