سمعک دیجیتال

عواقب کم شنوایی

از آنجایی که حتی کم شنوایی خفیف نیز به ارتباطات و تعاملات اجتماعی آسیب می زند و کیفیت زندگی را تحت تاثیر قرار می دهد، شناسایی عوامل خطر و پیشگیری از بروز کم شنوایی از اهمیت بالایی برخوردار است.

داروهای اتوتوکسیک

از جمله علل بروز کم شنوایی، مصرف داروهای اتوتوکسیک ( داروهایی که سمیت گوشی دارند و باعث آسیب به این ساختار خواهند شد) است‌.

آمینوگلیکوزیدها ، داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی(Nonsteroidal anti-inflammatory drugs [NSAIDs] ) ، داروهای شیمی درمانی ، برخی از داروهای Diuretic (افزاینده ادرار‌) و برخی از داروهای ضدمالاریا از جمله داروهای اتوتوکسیک محسوب می شوند.

NSAIDs

ایبوپروفن یکی از پرمصرف ترین داروهای دسته NSAIDs است.

شایعترین دلایلی که در مورد مصرف NSAIDs و استامینوفن گزارش شده عبارتند از : سردرد ، کمردرد ، درد های عضلانی- مفصلی و دیسمنوره (قاعدگی دردناک)

مصرف ایبوپروفن و یا استامینوفن بیش از ۲ بار در هفته با افزایش خطر کم شنوایی در خانم ها به ویژه در سنین پایین تر از ۵۰ سال همراه است.

ارتباطی بین مصرف آسپیرین و افزایش خطر کم شنوایی در خانم ها یافت نشده است.

استفاده منظم (بیش از دوبار در هفته) از NSAIDs ، استامینوفن و آسپیرین خطر ابتلا به کم شنوایی را در آقایان افزایش می دهد.

آسپرین

شایعترین دلایلی که برای مصرف آسپیرین گزارش شده عبارتند از : سردرد ، پیشگیری از بیماری های قلبی ، درد های عضلانی-مفصلی و کمردرد.

سئوالی که در اینجا مطرح است این است که آیا همه ی مردان میانسال می بایست از مصرف مسکن ها چشم پوشی کنند؟

ترک مصرف مسکن ها ضروری نمی باشد زیرا خطر کاهش شنوایی تحت تاثیر داروهای مسکن حدود یک درصد می باشد ولی اگر سابقه مصرف قرص های مسکن به بیش از ۱۰ سال برسد، ۱۰ درصد مردان دچار کاهش قدرت شنوایی می شود.

خطر ابتلا به اختلال کاهش قدرت شنوایی در مردانی که طی هفته بیش از دو بار قرص آسپیرین مصرف می کردند، ۱۲ درصد بیشتر از مردانی بود که یک قرص در هفته مصرف می کردند.

باتوجه به شیوع کم شنوایی و مصرف مکرر مسکن ها ، انتشار چنین یافته هایی به منظور افزایش سلامت عمومی افراد جامعه حائز اهمیت است.

منبع: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22933387

264